Hlavní obsah
dinosaurus s bublinkou s otazníkem

V tomto blogovém článku bych vás ráda seznámila s hudebně pohybovou hrou, kterou velmi ráda používám s dětmi v novém i staronovém kolektivu pro rychlejší zapamatování nových jmen.

Patřím mezi lidi, kteří si docela pamatují obličeje ostatních, ale jméno většinou zapomenou ihned po představení. Když pracuji s více dětmi, bývá to opravdu velká výzva, pobrat co nejdřív co nejvíc nových jmen. A stejně tak bývá pro některé děti v novém kolektivu náročné si zapamatovat všechna jména svých spolužáků (hororová verze je, když už se celý kolektiv zná a já (nebo třeba dítě) se do něj dostávám jako nový člen).

Naštěstí je mnoho pomůcek, jak si jména zapamatovat a jednou z nich jsou i tato hudebně pohybová hra.

Hudebně pohybová hra na opičáky (také se s ní můžete setkat jako s hrou na Ozvěnu)

Věk: 5+ (vrchní věková hranice je neomezená😉)

Prostor: uvnitř i venku

Hra se hraje v kroužku, každý potřebuje mít kolem sebe aspoň trochu prostoru. Nejprve určíte směr, ve kterém se budete střídat (například doleva). Doporučuji také dětem dát trochu pohybové mantinely, aby například nezkoušely kotouly, kopy a podobné pohyby, které by mohly vést na malém prostoru ke zbytečným srážkám.

Začíná dospělý tak, že řekne své jméno a udělá k tomu nějaký pohyb (například si zacpe nos a čupne si). Čím je pohyb neobvyklejší, tím lépe se nám bude přiřazovat ke jménu.

Děti zopakují jméno a snaží se k němu napodobit i pohyb. Poté pokračuje dítě, které stojí vlevo a opět řekne své jméno a přidá k němu nějaký svůj pohyb. Poté opět všichni zopakují jméno a pohyb dítěte.

Takto postupně řeknou své jméno s pohybem všechny děti

Můžete na začátku, před tím, než hru začnete hrát, vyzkoušet s dětmi pár jednoduchých pohybů (například dupnutí, tlesknutí a podobně), aby měly nesmělejší děti možnost si vybrat z již známých pohybů a nemusely je na místě vymýšlet.

Můžete si hrát i s intonací nebo tempem, například říct své jméno pomalu, rychle, hlubokým hlasem a podobně. Děti se pak snaží kromě pohybu a jména zopakovat co nejlépe i intonaci nebo tempo řeči. Doporučuji si tuto hru hrát v prvních dnech opakovaně.

Příklad: dospělý řekne své jméno: „Honza!“ a u toho vyskočí. Poté všechny děti řeknou: „Honza!“ a u toho vyskočí. Následuje dítě po levici Honzy a řekne: „Jasmína“ a u toho 3x tleskne. Ostatní v kruhu zopakují jméno Jasmína a při tom 3x tlesknou.  

Kromě paměti se díky této hře u dětí rozvíjí také například soustředění, spolupráce, koordinace pohybů a děti si pomocí této hry mohou rozšířit také pohybový repertoár.