Hlavní obsah

Kutálení s míčkem je skvělá činnost na rozvoj jemné motoriky, soustředění, koordinace pohybů a spolupráce. Když k tomu přidáte pár jednoduchých hudebních prvků, můžete podpořit i cit pro rytmus, melodii a hudební paměť.

Připadá mi zajímavé, jak rády si děti hrají s kuličkami a balónky. Jako dítě jsem kuličky milovala a dodnes k nim cítím velké sympatie. Tyto kulaté předměty jsou neuvěřitelně zábavné. To ale není jediný důvod, proč jsem se o kutálení rozhodla napsat článek. Tato činnost totiž u dětí rozvíjí i řadu dovedností.

Nedávno jsem pozorovala devítiměsíčního synovce, když si hrál s míčkem. Chvíli si ho se zaujetím prohlížel a ochutnával a pak ho pustil na zem. Normální věc by zůstala ležet, jenže tohle kulaté cosi, se zachovalo jinak. Kutálelo se pryč, a nakonec se i samo vrátilo. No není to zázrak?

Hned se mi vybavila vzpomínka na to, jak jsem si se svými dětmi kutálela, a dokonce i jak jsem si jako dítě kutálela s mladšími sestrami.
O tom, že kutálení baví i děti starší než batolata, jsem se přesvědčila v jednom hudebním kroužku, kde jsem se 7letými školáčky zpívala a při tom kutálela s míčky. Užili jsme si u toho dost legrace, ale to nebylo vše. Děti se musely soustředit, neverbálně spolupracovat, koordinovat své pohyby a k tomu zpívat.

U malých dětí je kutálení s míčkem jedna z prvních společenských her, u které dítě samo rozhodne, ke komu míček pošle. Nejprve si ho samozřejmě nechává pro sebe, ale brzy pochopí, že je mnohem větší zábava, když se o něj rozdělí a pošle ho dál. Dřív nebo později se mu totiž míček zase od někoho dokutálí. Je to takové první praktické cvičení v dávání a přijímání 😊.

I samotné kutálení bez dalších přidaných cvičení mi přišlo vždy ohromně zábavné. Nicméně si dokážu představit, že někdo mou vášeň pro kutálení s míčkem nesdílí a bude rád za tipy, jak s touhle činností dále pracovat.

Ke kutálení lze samozřejmě přidat zpěv a je hned několik písniček, které se k tomu hodí i tematicky. Samozřejmě se zde meze představivosti nekladou a můžete tedy zpívat cokoli vás napadne.
Z písniček, které ke kutálení ráda s dětmi zpívám, patří Koulelo se koulelo, která ve druhé sloce přímo nabádá k tomu, abyste poslali rovnou dva míčky. Z jablíčkových písniček to může ještě být třeba Měla babka čtyři jabka.

Kromě zpěvu můžete ke kutálení přidat i rytmickou část. Buď jen nějakou básničku, nebo rovnou rytmické cvičení.
Z básniček mě napadá například:
Jablíčko se kutálelo, vůbec ho to nebolelo. Podívejte, jak se koulí, nemá ani jednu bouli, kutálí se, kutálí, to jsme se mu nasmáli.

Nebo:
Korálky (kuličky/balónky) se rozsypaly, do všech koutů utíkaly. Kde je najdu, kde je mám, jak je všechny posbírám?

Z rytmických her můžete například zkusit hru na ozvěnu. Zatleskáte rytmus a pošlete míček. Dítě míček chytne a zopakuje po vás rytmus. Pak zase ono zatleská svůj rytmus a pošle míček dál. U nejmenších dětí nemá smysl vymýšlet složité rytmy, stačí jednou tlesknout. U trochu starších dětí můžete zvolit jednoduchý rytmus, který může zůstat po celou dobu posílání míčku stejný. U starších dětí už je vhodnější složitější rytmus a můžete děti nechat, aby si pro posílání míčku nazpět vymyslely svůj vlastní rytmus.
Pokud si kutálíte se skupinkou dětí, můžete zkusit posílat míček ob jednoho (dva, tři…), posílat více míčků, nebo měnit směr po smluveném znamení (například tlesknutí).