Nehuhlej..., postav se rovně a (Bože můj!) nezvedej ty ramena... Tak takhle to naštěstí už nemusí vypadat, když chceme po dětech aby si při zpěvu dávaly bacha na dech, postoj a výslovnost. Ano, jsou to důležité oblasti, které ovlivňují zpěv nejen u dětí, ale dá se k ním přistoupit hravě, aniž by děti zjistily, že s nimi vůbec něco trénujete. Dnes si posvítíme na dech a ukážeme si pár hudebních her, které dětem můžou pomoci uvolněně dýchat.
Zpěv je činnost, která u dětí rozvíjí mnoho hudebních i nehudebních schopností a dovedností. Zároveň je řada faktorů, které ovlivňují kvalitu zpěvu. Naštěstí už se schopnost zpívat čistě nespojuje výhradně s tím, jestli má dítě hudební talent.
Často se totiž pod nálepkou "nedostatek hudebního talentu" ukrývají například nedostatečně vyvinuté sluchové schopnosti, nebo nerozezpívanost dítěte (pokud například nemá dostatek hudebních podnětů z okolí). A to nemusí vůbec souviset s talentem a už vůbec ne se schopností zpívat.
Pokud ale budeme hledat oblasti, které přímo souvisí a ovlivňují zpěv a občas dětem dělají potíže, zákonitě dojdeme k dechu, držení těla a artikulaci. Není to to jediné, co ovlivňuje zpěv, ale něčím začít musíme. :-)
A protože je dětem přirozené si hrát, tak se rovnou podíváme i na některé hudební hry, pomocí kterých můžeme s dětmi procvičit oblast dechu. Tak tedy hurá na to.
Dech
Bez dechu si zpěv nedovedeme představit. Jistě. A také víme, že při nádechu máme hlídat, aby se nezvedala ramena k uším. Ale jak to tedy má vypadat?
♪ Nádech i výdech by měl být uvolněný.
♪ Přílišná snaha může vést k napětí. A to nechceme.
♪ Jde nám o to, aby se dech přirozeně prohloubil.
Jak na to:
Je dobré být ve vyvětrané místnosti, kde není příliš mnoho prachu.
Hadrový panák a Pozorování dechu
Proč to dělat: trénujeme tím pozorování a uvědomování si správného uvolněného dechu u dětí
Pozice: leh na zádech
Děti si představí, že jsou hadrový panáček. Pokud bychom zvedli jejich ruku a pustili ji, spadla by uvolněně na zem. Když se v této představě naprostého uvolnění zabydlí, můžeme přejít k Pozorování dechu.
Děti si jemně pokrčí kolena a šlapkami se dotýkají země. V pozici lehu na zádech v těle nevzniká teméř žádné napětí. Dech je tedy přirozeně uvolněný.
Položí si dlaně na břicho a pozorují pohyb těla při nádechu a výdechu. Můžou si představit, že jejich dlaně jsou lodička, která se pohupuje na vlnách.
Co hlídáme: jestli děti leží opravdu uvolněně a nezvedají ramena.
Tip: zkuste dětem pustit relaxační hudbu, nebo třeba zvuky moře. Pro navození atmosféry mořského pobřeží můžete zkusit bubínek Oceandrum, nebo si do rámového bubnu nasypte korálky a jemně ho naklánějte. Efekt bude velmi podobný jako u Oceandrumu.
Rozfoukávání chmýříček pampelišky
Proč to dělat: prohlubování nádechu a výdechu, hospodaření s dechem
Pozice: stoj
Děti si představí, že stojí na louce plné odkvetlých pampelišek. Jednu si "utrhnou" (můžeme se předklonit a naznačit utrhnutí pampelišky) a zkouší pomalu rozfoukat chmýří po celém paloučku.
Co hlídáme: nádech i výdech by měl být plynulý bez přílišné snahy.