Hlavní obsah

V tomto článku se detailněji podíváme na hudebně-pohybovou hru na zrcadlo. Popíšeme si i její obměny a v jakých situacích s nimi můžeme pracovat. Hra se hodí pro dva hráče i pro skupinku dětí.

Není špatné mít v zásobě pár hudebních her, které si s dětmi můžete zahrát téměř kdykoli. Jedna z mých oblíbených hudebně-pohybových her je například hra na zrcadlo. Jde o původně pohybovou hru, do které zapojíme hru na tělo nebo hlas. Dá se s ní doslova kouzlit a pokud máte představu, co s dětmi chcete potom dělat, můžete si je pomocí této hry krásně předpřipravit, tedy zklidnit, zkoncentrovat, nebo naopak aktivizovat.

Pravidla hry:

Na tuto hru budete potřebovat aspoň 2 hráče, ale dá se skvěle hrát i se skupinkou dětí. Můžete ji zkoušet hrát s dětmi ve školce i se školáky.

  • Dospělý se postaví čelem k dětem.
  • Děti jsou rozmístěné tak, aby viděly na dospělého.
  • Mezery mezi dětmi jsou zhruba na délku rozpažených rukou.

Dospělý začne hrát na své tělo jednoduchý rytmus, který stále opakuje a děti se ho snaží napodobit, jako kdyby byly zrcadlo. Každý jeho pohyb tedy napodobují zrcadlově a dělají ho téměř ve stejném okamžiku.

Postupně se děti můžou vystřídat s dospělým a vyzkoušet si pozici „před zrcadlem“.

Kromě procvičování koordinace pohybů tím cvičí postřeh a koncentraci. Tuto hru jsem hrála s mnoha dětmi s různými temperamenty a přišlo mi zajímavé, že se do ní nadšeně pouští i introvertnější typy.

I při této hře dávám dětem možnost odmítnout roli toho, koho ostatní zrcadlí. Některým dětem je totiž velmi nepříjemné, když je na ně zaměřená příliš velká pozornost ostatních dětí. To je samozřejmě v pořádku. Často se stává, že když hru hrajeme opakovaně, nakonec se přidají i děti, které původně chtěly být jen zrcadlem. Zvědavost jim zkrátka nedá.

Je mnoho možností, jak s touto hrou pracovat. Můžete si ji samozřejmě zahrát jen tak, když vás to zrovna napadne. Ráda s ní pracuji i jako s přípravou dětí na další činnost. Nejčastěji pak používám jednu z následujících variant:

Varianta 1 (podpora soustředění):

Dospělý opakuje stále stejnou rytmickou figuru (například 1x tleskne a 2x dupne) a potom náhle udělá změnu (2x tleskne a 1x dupne). Děti musí na změnu zareagovat co nejrychleji.

Čím jsou děti menší, tím výraznější bude i změna rytmu. U starších dětí můžete změnu udělat velmi nenápadně a sledovat, jak rychle děti reagují.

Varianta 2 (podpora soustředění):

Dospělý opět opakuje stále stejnou rytmickou figuru (například 1x tleskne a 2x dupne) a potom náhle pohyb pouze naznačí a „zkamení“. Děti musí okamžitě zareagovat a zastavit se v pohybu.

Varianta 3 (odreagování se)

Dospělý záměrně vybírá takové rytmy a prvky hry na tělo, které děti dokážou zbavit napětí (rychlé dupání, rychlé pleskání o stehna, nebo o zem). Po chvilce přestane a chvíli jen odpočívá a zhluboka dýchá (schoulený v klubíčku na zemi, vleže na zádech, ve stoje, v sedě).

Kromě hry na tělo můžete odreagování podpořit i hlasem (jednoduchými slabikami, například: hů, jů, bzzz).

Varianta 4 (aktivizace)

Dospělý vybere jednoduchý rytmus a začíná ho v pomalém tempu. Postupně zesiluje a zrychluje. Na konci může ještě udělat hadrového čertíka (protřepat všechny části těla včetně hlavy).

Varianta 5 (zklidnění)

Dospělý vybere jednoduchý rytmus a začne ho v rychlejším tempu a nahlas. Postupně zpomaluje a zeslabuje, až se pohyb úplně zastaví.